Posted by: mihaimuscalu | December 10, 2009

O campanie ciudată, cu ce am rămas…


Chiar dacă ultima campanie electorală s-a terminat, cel puțin în mod oficial, am început să fac o sinteză și să văd cu ce am rămas după câteva luni bune de tensiune politică. Rememorez și transpun idei sau momente în cuvinte: incompetență, 5 ani, imoralitate, servitori, ceartă, dezbinare, furt, ură, fanatism, bani, interes, înjurături, denigrare, palmă, fraudă, autocare, făină, fantome, criză, exit-poll-uri, sondaje, comuniști, moguli, vânt, Moscova, roșu, Iliescu, început, credință, principii, entuziasm, avânt, plan, proiect, schimbare, speranță. Am început cu ce e mai rău pentru că întotdeauna binele învinge răul, iar binele se găsește la sfârșit.

Așa cum spuneam într-un post pe la începutul lunii Noiembrie, am ales să nu votez cu Traian Băsescu, asta după ce am analizat ”realizările” președintelui. În opinia mea, si-a dorit să facă o treabă cât mai proastă și a reușit. A avut un fel de target pe divorțuri, pe cuvinte rasiste și pe înjurături. Cred că e destul de multumit, în măsura în care și-a cam atins ”obiectivele de interes național”. Așadar, primul meu gând a fost schimbarea cu speranța că viitorul nu va fi mai rău. Asta era singura șansă de optimism, un viitor schimbat, fiindcă trecutul m-a dezamăgit. Am susținut această idee din convingere și din credință. E la fel ca la orice loc de muncă; în cazul în care ești neproductiv, greșești sau arăți dezinteres, ești concediat, nimeni nu te iartă. Nici nu ai de ce să fii iertat, concedierea pe criterii corecte e legitimă.

Am discutat cu destui oameni, de la țară, de la oraș, cu studii medii, cu facultăți. Hai să vedem care sunt argumentele pentru care l-au ales pe Băsescu. Întrebarea a fost ”Tu cu cine votezi?”. Prezint căteva răspunsuri, nu am pretenția să spun că e un fel de sondaj dar există un grad de generalizare în fiecare:
1. ”Votez cu Băsescu să moară dușmanii”
2. ”Băsescu e un șmecher, nu vezi cum face mișto de ăștia din Parlament?”
3. ”Mai bine să iasă Băsescu, măcar despre ăsta știm cât fură”
4. ”Îl votez pe Băsescu, să moară Vântu”

Hai să le analizăm pe rând și să încercăm să dăm și câte un răspuns:
1. Votează cu Băsescu ca să mai rărească din dușmani. R: Tu nu ești dușmanul nimănui?
2. Băsescu e un șmecher, face mișto de Parlament. R: Dacă face el mișto de Parlament, oare nu poate face mișto și de tine?

3. Băsescu fură, dar e bun, mergem cu hoțul înainte. R: Cam cum ai aflat asta? Dacă știi vreo formulă de calcul pentru furat, spune-mi-o și mie că e mare nevoie. Cum adică a furat puțin? Adică ești mai bun dacă bagi mâna până la cot și nu până la umăr?

4. Băsescu președinte ca să moară Vântu. R: Dacă era să moară, o făcea până acum. Ce a făcut Vântu în ultimii cinci ani? L-a bătut în cap pe Băsescu și i-a zburat neuronii? De-aia nu a putut fi pedepsit? Presimt că e altceva.

Din toate aceste formule se desprind mai multe idei, una dintre ele fiind ”să moară capra vecinului”. Adică nu contează cât de rău o duc eu, dacă dușmanii o duc mai greu, si eu pot contribui la asta, mă voi simți mult mai bine, mult mai ușurat, mai în elementul meu. Așa îmi regăsesc identitatea culturală și spațială. O altă idee ar fi cea a ”hazului de necaz”. Păi veniră ăștia cu majoritate în Parlament să pună un prim-ministru neamțălău. Mă și gluma lu’ Băsescu fu tare de tot. Am făcut pe noi de râs. Ei au spus una, Băsescu a făcut cum l-a tăiat capul. Ne-am prăpădit de râs. Avem președinte, e de-al nostru, bea, cântă, face mișto, înjură e numai bun! Il aleg cât oi trăi. Un alt răspuns îmi dă de gândit, nu mă așteptam să aud așa ceva.

Hai sa presupunem că suntem într-o țară din U.E., oricare. Întrebare simplă: Ce se întâmplă cu unul care fură? Răspuns logic: Intră la pușcărie. În România lucrurile stau un pic altfel și am găsit și o mică explicație. Prin aceste furtișaguri, Băsescu nu se îndepărtează de oamenii care îl susțin, ci din contră, se apropie. Românul e obișnuit cu furturi de genul ăsta, el fură, dar nu prea mult, se mândrește cu asta și se autoproclamă isteț, descurcăreț. Fură benzină de la serviciu, ceva haine dacă se poate, pâine, alimente, depinde in ce sector lucrează fiecare. Hoția face parte din cotidian, e ceva normal, dacă nu furi și tu ceva ești un mare prost, o să mori de foame. Incă o dată, Băsescu e de-al nostru.

Înainte de a trece mai departe, aș dori să prezint o frântură din campania electorală din S.U:A, pentru a avea o mostră de luptă dreaptă dintr-o țară civilizată.

Gândindu-mă la exemplul de campanie din Statele Unite, diferențele sunt de la cer la pământ.. The Audacity of Hope. Change, Pioneers, Quality, Prosperity, Nothing can stay in the power of millions of voices calling for change, We are not as divided as our politics suggest, We are one people and together we will begin the next great chapter in history, Yes, we can. Aceste cuvinte nu reprezintă simple simboluri potrivite astfel încât să le poți pronunța sau afirmații fără sens, ci idei și concepte, gânduri pentru viitor ale unor oameni care au o experiență de sute de ani în democrație, niște oameni care știu că prin ei înșiși pot înfăptui schimbarea.

Un singur candidat la Președinție s-a apropiat de acest discurs, cu care am și votat. Crin Antonescu a câștigat un mare respect. Este parte din noua generație de politicieni și exemplul său arată că atunci când vrei, poți. România nu e încă pregătită pentru o astfel schimbare. Nu am ajung la un nivel la care să facem distincția între șarlatani de doi bani și oameni care vor să faca în așa fel ca lucrurile să se întâmple.

Nu critic românii, ăștia suntem noi. Nu cred că trebuie să fim condamnați, am trecut prin comunism, am suferit iar la Revoluție am avut cel mai mare ghinion dintre statele ex-comuniste.. Așa suntem în momentul de față. Întâi trebuie să ne acceptăm. Dar asta nu înseamnă că trebuie să ne mulțumim și să rămânem pe loc. Prin schimbare vom învăța și poate în 5, 10, 20 de ani, poate că la un moment dat vom avea posibilitatea să oferim și noi un exemplu. Oamenii sunt cei care scriu istoria, nu politicienii. Democrația mai trebuie folosită și de oameni, nu numai de politicieni. Nu vom pieri curând de pe meleagurile carpato-danubiano-pontice. Avem timp să învățăm. Trebuie să credem în puterea schimbării, doar așa vom deveni mai buni.

Surse :

©Mihai Muscalu

Responses

  1. Si eu l-am votat pe Traian Basescu, dar nu din motivele enumerate mai sus , mie chiar mi-a mers foarte bine in ultimii cinci ani . Nu , nu sunt un “baron” , conduc din 1992 o microintreprindere in domeniul textil iar ultimii 5 ani au fost cei mai buni .
    Sunt curios ce ai facut in turul 2 , ai mers la vot sau nu .

  2. Ma bucur ca ti-a mers bine in ultimii 5 ani. Ca sa fac o paralela, ultimii 5 ani au fost cei mai buni si pentru mine, din toate punctele de vedere. Insa nu actiunile sau initiativele lui Basescu au condus la bunastare si cand am mers la vot nu m-am gandit doar la mine, ci la Romania in general.
    Bineinteles ca am mers la vot in turul doi, daca am inceput o actiune, o duc la bun sfarsit.
    Mult noroc si numai bine!

  3. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by Mihai Muscalu: O campanie ciudata, cu ce am ramas dupa alegeri. http://bit.ly/6p854o. Blog post. RT if you like it….

  4. A fost la vot m-am uitat in ce casuta scria Traian Basescu, si am pus stampila in cealalta casuta fara sa vad 2 litere din ce scrie acolo. Am votat cu un partid inpotriva caruia votam au 5 ani. Nu am votat niciodata cu Basescu, ori am votat impotriva PSD ori impotriva lui Basescu.

    In ultimii 5 ani nu mi-a mers rau mie personal, desi putea sa-mi mearga mult mai bine (mult mai bine). Oricum in acesti 5 ani a fost un incet drum in jos nu in sus.

    Ma doare sufletul sa vad ca se reinstaureaze securismul in tara securismul si urmarirea de securitate, ca dictatura ajunge incet si sigur la nivelul atins doar in comunism, si autostrazile care trebuia sa le avem facute de mai bine de 15 ani se fac cu costuri duble decat in orice alta tara din Europa, si ca se fura mai mult decat pe vremea PSD-ului.

    Am vrut un Vlad Tepes, dar am ales un tzepar, unul care ne trage in teapa pe noi romanii, care ne-a bagat tzeapa in fund mai adanc decat oricine altcineva.

    In 5 ani de zile Basescu o sa distruga toata clasa politica care i se impotriveste, si-a format structurile astfel incat sa-si faca toate dosarele ascuse si sa scoata dosarele cui vrea el. Securitatea e la mana lui, Justitia la fel, parlamentul l-a ingenunchiat, ii elimina sistematic pe toti, in timp ce-i apara pe ai lui (care sunt si mai corupti de altfel).

    Ne-am pierdut libertatea, democratia castigata cu pretul vietii unor tineri in 89, care si-au dat viata sa schimbe acest sistem a fost in van.

    Gandul sa plec din tara incepe sa-mi apara in fiecare zi …

    Pacat ca romanii nu vad valoarea unui om ca si Crin Antonescu, pentru ca nu pun pret deloc pe inteligenta. De fapt daca si americanii l-au votat de doua ori pe Bush, atunci cum ar putea romanii sa aprecieze pe cineva de genul lui Crin …

  5. Profesorul meu de cultura, Adrian Paunescu, spunea ca atat timp cat mai exista o sansa, o speranta, un licar de lumina, trebuie sa ramanem aici si sa ne luptam.
    Asa e, americanii l-au ales pe Bush de doua ori la rand, dar dupa ce s-au trezit au schimbat istoria prin alegerea lui Obama.
    Romanii nu s-au trezit inca, vom vedea cat au invatat peste 5 ani, la noile alegeri.


Leave a Reply

Categories

